Trei săli de lectură în școli înființate de Asociația Hercules în proiectul “Aventură prin lectură” inițiat de United Way România

În cadrul proiectului “Aventură prin lectură” finanțat de Fundația United Way România, Asociația Hercules a coordonat în 2023 trei săli de lectură în școli din localitățile Buftea (Școala nr 2), Bobești (Școala nr 2) și Vizurești. Sala de lectură din Buftea a fost amenajată în 2022, în timp ce sălile din Bobești și Vizurești au fost înființate în 2023.

Inițiativa United Way România în parteneriat cu ONG-uri locale vine în ajutorul copiilor provenind din familii defavorizate din punct de vedere socio-economic, având ca obiectiv fundamental combaterea analfabetismului funcțional prin stimularea pasiunii pentru lectură.

Proiectul a inclus și o dimensiune socială importantă, oferind suport material esențial copiilor participanți.

Asociația Hercules a amenajat noile săli de lectură, a selectat cadrele didactice responsabilie de implementarea proiectului și a implicat 180 de elevi aflați în situații de vulnerabilitate socio-economică. Trei cadre didactice au participat la un curs de formare profesională continuă sub denumirea “Literație și gândire critică pentru învățare”, organizat de Asociația “Inițiativă în Educație”.

Pentru a evalua nivelul de literație al copiilor, s-a folosit platforma BRIO. Pe durata întregului an, elevii au participat la diverse activități de literație și cluburi de lectură, fiind implicați și în mici evenimente. În mod periodic, au primit sprijin material constând în pachete cu produse alimentare de bază, iar de Crăciun s-au bucurat de cadouri. Cadrele didactice responsabile de aceste activități s-au întâlnit lunar cu părinții pentru a discuta despre progresul și evoluția copiilor.

Includerea părinților în acest proiect și sensibilizarea lor cu privire la importanța lecturii reprezintă o componentă esențială a „Aventură prin lectură”.

Pentru a ilustra impactul acestei inițiative, vă prezentăm cuvintele doamnei Mariana Ghiulai, profesor învățământ primar la Școala Gimnazială nr. 2 Buftea, coordonatoare a clubului de lectură din școala sa și voluntar dedicat la Centrul de zi BufKids, proiect emblematic al Asociației Hercules.

„Am început activitățile de la Clubul de lectură cu multă teamă, gândindu-mă că nu vor participa toți copiii la aceste ore, că nu vor face progrese la citit și nu se vor implica în activitățile pe care le-am proiectat.

Cel mai mare impact asupra copiilor la începutul Clubului de lectură a fost locul în care ne-am desfășurat cea mai mare parte din activități: biblioteca. Faptul că prin acest proiect biblioteca școlii a obținut o nouă “înfățișare”, fiind dotată cu mobilier nou (canapele, mese cu scaune, taburete, rafturi pentru cărți, cuiere și covoare) a dus la un adevărat succes. Copiii au fost foarte impresionați când au intrat pentru prima dată în noua bibliotecă, unul dintre ei exclamând: “Parcă suntem într-o sufragerie!”.

Nu doar copiii din proiect au venit cu drag aici, ci și alți copii din școală. Doamna profesoară care se ocupă de bibliotecă (nu avem post de bibliotecar în școală) a fost asaltată de foarte mulți copii care veneau foarte devreme la școală (deseori cu 30-40 de minute înainte de începerea orelor de școală) pentru a citi în acest mediu primitor.

Un mare plus al acestui proiect a fost faptul că am participat la cursul de formare profesională continuă “Literație și gândire critică pentru învățare”, organizat de Asociația “Inițiativă în Educație”, curs care face parte din proiectul național “Aventură prin lectură”, inițiat de Fundația United Way România. Tot ce ne-a fost prezentat la curs mi-a fost de un real folos: am prezentat exemple de bună practică, păreri, dar și am aflat metode/modalități de atragere a copiilor spre lectură în vederea prevenirii și combaterii analfabetismului funcțional în rândul copiilor aflați în situații de vulnerabilitate.

De-a lungul acestor luni, când s-a derulat acest proiect, am căutat povești și cărți din universul apropiat al copiilor, cu teme atractive: școala, familia, animale, natura, fantasy. Am îmbinat literatura clasică, românească și universală (Ion Creangă, Emil Gârleanu, Ion Luca Caragiale, Frații Grimm, Hans Christian Andersen) cu povești și cărți actuale (Gellu Naum, Lavinia Braniște, Jeff Kiney, Rachel Renee Russell,  Michael Bond, Raymond Briggs, Roald Dahl). Multe dintre aceste cărți ne-au fost donate tot prin acest proiect, fiind citite atât de copiii de la Clubul de lectură, cât și de alți copii din școală.

Activitățile pe care le-am propus și realizat cu elevii la curs au fost diverse: lecturarea unor povești/ cărți, dramatizarea unor fragmente, vizionări de filme, puzzle-uri, concursuri, benzi desenate după poveștile citite, rebusuri. Pentru ca toate acestea să-i atragă pe elevi am folosit metode și tehnici pentru înțelegerea textului citit: Lectura predictivă, 3 motive să-ți recomand o carte, Poveste colaborativă, Coperte vorbărețe, Harta textului, Axa timpului, Metoda Text-self, Text-text, Text-world, Diagrama Venn etc. Toate aceste activități de stimulare a lecturii au avut loc sub formă de joc, în acest mediu relaxant, pentru ca cei mici să descopere bucuria lecturii, să descopere și să înțeleagă multe răspunsuri la întrebările care nu au avut răspuns. Am încercat să încurajez dialogul între copii, să-i fac să-și spună propria părere, argumentând-o, cu propriile cuvinte.

Cei mai mulți dintre copii s-au implicat foarte mult în aceste activități, mai întâi mai timid, apoi cu mai multă încredere. Sunt copii care au făcut progrese mari la citit, copii care s-au întrecut în a citi cât mai mult. Sunt și cazuri de copii la care progresul nu s-a văzut foarte mult, însă consider că participarea la aceste activități a fost un mare plus și pentru ei; învățarea colaborativă, lucrul pe echipe, cititul în perechi, jocurile de rol și dramatizările au fost momente în care au trăit intens, au căpătat oarecare încredere în forțele proprii. Pentru unii dintre ei, masa oferită în timpul activităților a fost un adevărat ajutor.

Am avut lunar și întâlniri cu părinții copiilor; la aceste întâlniri am prezentat informări asupra evoluției elevului în ceea ce privește randamentul școlar prin creșterea interesului pentru lectură. Am discutat unele teme de interes, ca: Citim împreună: părinte-elev; Cum îmi ajut copilul la teme; Învățăm împreună; Controlul copilului; Timpul liber al copilului. La aceste întâlniri am prezentat: idei de încurajare a lecturii în familie; exemple de bună practică din timpul orelor de la Clubul de lectură; modalități de stimulare a lecturii și a creativității copiilor. Unii părinți s-au implicat mult și foarte mult în educația pentru lectură a propriilor copii, dovedind că au înțeles scopul proiectului: au citit cu ei acasă lecturile recomandate, au citit împreună reviste. La unii copii s-a văzut evoluția cititului, dar și a înțelegerii textelor citite; de asemenea, s-a văzut un progres în felul în care părinții își ajută copiii la teme.

Atât părinții, cât și copiii au apreciat în mod sincer excursia organizată la Moara de hârtie de la Comana, jud. Giurgiu. Activitățile desfășurate aici (țesut la război, confecționarea de păpuși din pănuși, vizitarea muzeului tiparului), activități ce păstrează şi transmit mai departe tradiţii manufacturiere româneşti, au fost unice pentru cea mai mare parte dintre copii.

Primirea rechizitelor de la finanțatorii proiectului la începutul acestui an școlar a fost un mare ajutor pentru părinți, contribuind la egalitatea de șanse a copiilor din proiect cu ceilalți. Faptul că toți copiii din proiect au beneficiat de ghiozdane și de rechizite necesare în acest an școlar, a fost și este în continuare o mare reușită, elevii având toate necesare pentru acest an școlar. Totodată, obiectele de îmbrăcăminte și încălțăminte primite la începutul anului școlar au fost un ajutor nesperat pentru multe familii aflate în dificultate; copiii le poartă cu drag.

Proiectul “Aventură prin lectură” este un demers care vine în ajutorul tuturor: copii, cadre didactice, părinți, comunitate locală, fiind o cale sigură pentru îmbunătățirea viitorului copiilor.”